Sa ne cunoastem mai bine…

Mereu am considerat educatia cea mai mare provocare umana. Cunoasterea este rezultanta acesteia. La FSAS educam. Pornind de la maniere si terminand cu proiecte de arta sau stiinta, educam. La FSAS apreciem identitatea si credem in unicitate. Credem ca una din greselile comune a fost aceea de ne refuza dreptul la identitate, de a ne refuza dreptul la o parere personala. Nu stim sa emitem idei, nu acceptam inovatia/schimbarea si prin urmare nu stim argumenta.Se trateaza la noi.

Spunem NU – folosirii abuzive a televizorului si calculatorului, in schimb spunem DA – cititului si creativitatii. Nu avem reguli stricte si nu ne supunem normelor metodologice educationale. Respectam programa fara a suprasolicita elevul. Nu am obtine nimic altfel. Invatam prin joaca; prin discutii libere; prin comparatii de idei; prin experimente; invatam unii de la altii.

La aceste concluzii am ajuns lucrand efectiv la catedra cu copiii (Prof. inv. primar – Nicoleta Marin), dar si din experienta de parinte a doi copii gemeni (Roxana Dinu).

CINE SUNTEM

Suntem institutie cu personal specializat in asistenta after school. Suntem in totalitate dedicati acestui tip de program si oferim suport copiilor cu varste cuprinse intre 5 – 14 ani. Avem si o oferta variata de optionale, pentru o educatie complementara deosebita.

Toate acestea le oferim intr-un spatiu generos, de aproximativ 600 mp, compartimentat in 5 sali de studiu, sala de relaxare, sala de mese, sala de petreceri, vestiare, toalete, toate adaptate particularitatilor de varsta ale copiilor.

DE CE AFTER SCHOOL?

 Pentru ca interactionam cu elevul in mod individual, fara ai neglija identitatea.

 Pentru ca ne adaptam la elevii nostrii si tratam mereu cauzele si nu efectele.

 Pentru ca noi credem si investim resurse in educatie.

 Pentru ca avem un plan, avem obiective, avem valori si le respectam.

 Pentru ca suntem o echipa inclinata spre educatie.

 Pentru ca nu rezolvam teme. Rolul nostru este de a indruma elevul in timp ce el le rezolva singur.

 Pentru ca ne gandim la tot, si avem sali de curs dotate cu echipament ergonomic, avem personal didactic calificat, avem supraveghetori, pentru ca micutului tau sa-i fie bine.

 Pentru ca oferim un pachet de optionale compatibil cu toate varstele si avand ca scop imbunatatirea abilitatilor elevului.

 Pentru ca oferim un mediu placut si propice dezvoltarii educationale.

 Pentru ca ne place ceea ce facem, si facem profesional.

 Pentru ca avem maniere si respect, ne tinem de cuvant.

STRATEGIE/PLAN

Cele mai bune programe afterschool fac doua lucruri majore: implica elevii în activitati distractive care creeaza o dorinta de cunoastere si se bazeaza pe ceea ce elevii învata în cursul zilei de scoala pentru a extinde cunostintele pe care le au deja.

Prin urmare thinKingBIG aplica modelul celor 5E.

Acest model de instruire ofera un format pentru lectii care se bazeaza pe ceea ce elevii deja stiu. Cele 5 secvente, ofera o experienta de învatare, astfel încât elevii construiesc întelegerea unui concept in pasi bine conturati si observati. Fiecare etapa a secventei de învatare poate fi descrisa cu ajutorul a cinci cuvinte care încep cu “E”: Entuziasm, Explorare, Explicare, Extindere si Evaluare. Modelul de instruire 5E a fost dezvoltat de catre Biological Sciences Curriculum Study.

Sa le luam deci pe rand, si sa discutam despre fiecare in parte:

Entuziasm | Explorare | Explicitare | Extindere | Evaluare

ENTUZIASM

  • Elevilor le este prezentata lectia de studiat. Acestia incep deja sa faca conexiuni folosindu-se de cunostintele anterioare si anticipeaza ce urmeaza sa invete. Gândirea elevului este clarificata.
  • Elevii devin mental implicati în experiente noi de învatare.
  • Profesorii pun întrebari studentilor pentru ai capta în cadrul lectiilor de cercetare ghidata. Ei folosesc strategii, cum ar fi SVI (ce stiu/ce vreau sa stiu/ce am invatat), care se folosesc de cunostiintele existente pentru a stabili lucruri noi de invatat. Profesorii au stabilit un nivel de anticipare, lasand copii sa interactioneze.

EXPLORARE

  • Elevii pot explora sau experiment la acest punct. Parerile proprii sunt apreciate si notate. Indrumatorii incurajeaza elevii la pareri proprii pentru ai implica in procesul de invatare. Profesorii pun întrebãri pentru a clarifica datele si a le conduce spre întelegere si aprofundare.

EXPLICITARE

  • Elevii discuta ceea ce au inteles la faza de “explorare”, cauta modele in cunostintele lor, si incearca sa descrie ceea ce au observat. Acest lucru poate fi facut în grupuri mici sau impreuna cu clasa.
  • Profesorii pun intrebari si cer explorare cat mai amanuntita cu rol de încurajare a elevilor sa caute modele cunoscute sau nereguli în cunostintele lor.

EXTINDERE

  • Elevii extind învatarea lor, competentele practice si comportamentale si fac conexiuni intre ceea ce au invatat si situatii intalnite in jurul lor.
  • Profesorii ofera oportunitati pentru elevi in timpul lectiilor, pentru ca acestia sa aplice cunostintele lor si sa dobândeasca o întelegere mai profunda a conceptului. Activitatile pot include articole si carti de lectura, scris, proiectarea altor experimente, explorarea altor subiecte din aceeasi arie.
  • Elevii raspund la întrebari, pun întrebari, si ilustreaza cunostintele lor (întelegerea) si îndemânare (abilitatile).

EVALUARE

  • Profesorii evalueaza întelegerea elevilor printr-un proces continuu. Evaluare poate fi atât partiala (dinamica, cu module ce se intind pe mai multe zile de curs) sau finala (cu test final).

OBIECTIVE FSAS

Pentru a clarifica obiectivele noastre, o sa raspundem la urmatoarea intrebare: Cum puteti asigura certitudini in vederea implementarii si masurarii rezultatelor programelor after school si cresterea dorintei elevilor de a învata? Cercetarile indica faptul ca elevii obtin cel mai mare progres educational in institutii After school daca organizatia:

  • Promoveaza cu grija activitati accesibile si distractive;
  • Este construita si se bazeaza pe interesele elevilor;
  • Motiveaza corect si implica toti elevii;
  • Se adapteaza la gradul de referinta, la standarde, precum si programa scolara a elevilor;
  • Pune la dispozitie situatii intalnite in viata de zi cu zi, activitati specifice comunitati;
  • Ofera îndrumare eficienta si instruire diferentiata pentru toate nivelurile de calificare;
  • Integreaza corect tehnologia fara a face abuz de ea;
  • Ofera asistenta in rezolvarea temelor;
  • Ofera un plan de activitati masurabil pentru elevi;
  • Ofera instruirea personalului incurajand dezvoltarea profesionala.

VALORILE FSAS

Ne adaptam si ne raportam contiuu la valorile noastre pe care le consideram puncte forte. Nu facem rabat de calitate in educatie si ne pastram mereu interesul activ pentru procese noi de implementare a acesteia.

RESPECT:

Tratam fiecare individ asa cum am vrea si noi sa fim tratati. Nu facem discriminari si nu incurajam asta. Apreciem si sadim bunul simt si etica. Asteptam la fel.

INCREDERE:

Avem incredere in noi si in resursele proprii ale elevilor. Ne ajutam si incurajam reciproc pentru ca urmarim acelasi obiectiv; imbunatatirea educatiei.

DEDICARE:

Facem asta pentru ca ne place. Alegem satisfactia din munca si punem interesele profesionale in fata celor personale.

INVESTITIE:

Investim in educatie pentru ca e singurul pilon real de sustinere a individului. Investim in materiale didactice pentru ca munca noastra sa fie completa. Investim in cercetare pentru a fi mereu in tema cu ultimele practici de invatare.

Diferente intre cursurile “dupa program” de la scoala si un after school privat

Impact social:

Un after school va fi mereu situat ca si sistem educational complementar si adiacent scolii. Benefic din toate punctele de vedere, rolul primar al unui after school este acela de a aprofunda si completa cunostintele pe care elevul le-a obtinut la scoala si de a le pune in practica. Cum oricine poate fie ducat, dar nu oricum, acest proces trebuie realizat in concordanta cu nevoile elevului. Astfel cel mai bun mod de invatare este cel prin joaca. Bineinteles ca nu ne referim aici la joaca din curtea scolii ori cea de pe internet. Joaca educationala este un proces care se foloseste de materiale didactice, de cadre didactice specializate, de ambianta potrivita, de alti copii cu aceleasi interese. Elevii interactioneaza intre ei prin joaca, fac schimb de idei, de experiente. Sub supraveghere atenta a cadrelor didactice specializate, copii invata unii de la altii, isi recunosc greselile si le corecteaza, isi imbogatesc cunostintele, experimenteaza ceea ce au invatat. Procesul de experimentare este precum un sigiliu ce se aplica cunostintelor. E testarea perfecta in toate materile. Elevii reusesc sa diferentieze mediile de educare si sa le identifice ca fiind diferite. Elevii aflati la varsta ciclului primar, leaga prietenii foarte usor, integrarea lor intr-un colectiv diferit fiind facilitata si de modul de desfasurare a cursurilor si optionalelor. Extragerea partiala a elevului dintr-un colectiv (cel de la scoala) si introducerea in altul (cel de la after school) este benefica individului lasand-ul pe acesta sa se identifice in mai multe colective, sa se exteriorizeze diferit, mulat pe fiecare situatie in parte. Elevul are posibilitatea sa compare informatia pe care o are de la scoala cu cea care o primeste la after school.

Impact psihologic:

Copilului nu-i face placere sa mearga la scoala. Cu atat mai mult nu-i place sa ramana dupa program. Unii dintre ei ar putea considera participarea la cursurile “dupa program” o pedeapsa, ori o conditionare, un neajuns al parintilor. Colegii sunt aceasi, invatatoarea e aceasi, de cele mai multe ori si sala de curs e aceasi. Asta in cazurile bune in care aceste activitati nu se desfasoara in sala de sport sau prin vestiare. Nu e cazul la noi. Oricum, centrele scolare in care se desfasoara aceste activitati nu sunt corespunzatoare pentru after school. Nu ofera spatiu corespunzator, materiale corespunzatoare, nu ofera libertate elevului. Mai mult decat atat, cunostintele ce pot fi assimilate sunt limitate la ceea ce se preda la clasa. Nimic inovativ, nimic care sa atraga atentia. Un cadru didactic foloseste anumite metode educationale pentru a capta atentia si a stimula memoria si gandirea. Acestea se pot dovedi inutile si nefolositoare pentru elev daca se face exces de ele.

Impact educational:

Atunci cand vorbim de impactul educational, se contureaza cele mai mari diferente. Semnalam aici si tragem semnal de alarma pentru parintii care obisnuiesc sa foloseasca practica din scoli. Aceasta este imposibil de masurat. Exemplu concret: invatatorul da o tema pentru acasa, pe care el o rezolva la after school ( sistemul dupa-program) iar mai apoi a doua zi o evalueaza. Evident aceasta situatie nu este una benefica de nici o parte. Intr-un after school privat, cu precadere la ThinKing BIG After School, educatia e pe primul loc. Ne intereseaza individualismul si aptitudinile fiecarui elev in parte. Spre deosebire de scoli, folosim materiale didactice special concepute pentru activitatile desfasurate intr-un after school. Mese de 6 persoane, concepute pentru elevi, scaune ergonomice, “pufi” pentru salile de optionale. Caiete, creioane, plastilina, lut, tempera, pensule, ascutitori, materiale pentru educatie tehnologica si plastica (betisoare, pufuleti, smocuri de ata colorata, margelute, hartie creponata, etc) toate vin de la noi, parintele nu aduce nimic de acasa. Jocuri interactive, materiale specifice domeniului optional studiat (carti de povesti, cartonase cu povesti cu final alternativ, cartonase cu fabule si intaplari comune din viata copiilor pentru romana, forme geometrice desfasurate, abacuri pentru matematica, materiale de tip “cum functioneaza” pentru stiinte, harti, microscoape, laptop+proiector si multe altele. Toate avizate de Ministerul Educatiei. Folosim modele educationale moderne, masurabile si cu efect garantat. Unul dintre aceste modele ar fi metoda celor 5E. Acest model de instruire ofera un format pentru lectii care se bazeaza pe ceea ce elevii deja stiu. Cele 5 secvente, ofera o experienta de invatare, astfel incat elevii construiesc intelegerea unui concept in pasi bine conturati si observati. Fiecare etapa a secventei de invatare poate fi descrisa cu ajutorul a cinci cuvinte care incep cu “E”: Entuziasm, Explorare, Explicare, Extindere si Evaluare. Modelul de instruire 5E a fost dezvoltat de catre Biological Sciences Curriculum Study.

Sa le luam deci pe rand, si sa discutam despre fiecare in parte:

Entuziasm: Elevilor le este prezentata lectia de studiat. Acestia incep deja sa faca conexiuni folosindu-se de cunostintele anterioare si anticipeaza ce urmeaza sa invete. Gandirea elevului este clarificata. Elevii devin mental implicati in experiente noi de invatare. Profesorii pun intrebari elevilor pentru ai capta in cadrul lectiilor de cercetare ghidata. Ei folosesc strategii, cum ar fi SVI (ce stiu/ce vreau sa stiu/ce am invatat), care se folosesc de cunostiintele existente pentru a stabili lucruri noi de invatat. Profesorii au stabilit un nivel de anticipare, lasand copii sa interactioneze.

Explorare: Elevii pot explora sau experiment la acest punct. Parerile proprii sunt apreciate si notate. Indrumatorii incurajeaza elevii la pareri proprii pentru ai implica in procesul de invatare. Profesorii pun intrebari pentru a clarifica datele si a le conduce spre intelegere si aprofundare.

Explicitare: Elevii discuta ceea ce au inteles la faza de “explorare”, cauta modele in cunostintele lor, si incearca sa descrie ceea ce au observat. Acest lucru poate fi facut in grupuri mici sau impreuna cu clasa. Profesorii pun intrebari si cer explorare cat mai amanuntita cu rol de incurajare a elevilor sa caute modele cunoscute sau nereguli in cunostintele lor.

Extindere: Elevii extind invatarea lor, competentele practice si comportamentale si fac conexiuni intre ceea ce au invatat si situatii intalnite in jurul lor. Profesorii ofera oportunitati pentru elevi in timpul lectiilor, pentru ca acestia sa aplice cunostintele lor si sa dobandeasca o intelegere mai profunda a conceptului. Activitatile pot include articole si carti de lectura, scris, proiectarea altor experimente, explorarea altor subiecte din aceeasi arie.

Evaluare: Elevii raspund la intrebari, pun intrebari, si ilustreaza cunostintele lor (intelegerea) si indemanarea (abilitatile). Profesorii evalueaza intelegerea elevilor printr-un proces continuu. Evaluarea poate fi atat partiala (dinamica, cu module ce se intind pe mai multe zile de curs) sau finala (cu test final).

Impact financiar:

Am lasat la urma acest ultim capitol, nu din motive de marketing cat pentru faptul ca noi il consideram punct forte. In alte institutii scolare, pretul pentru after-school difera intre 15 lei pe zi pana la 20 de lei pe zi. Pentru aceste sume, copilul dumneavoastra are de cele mai multe ori temele rezolvate si eventual beneficeaza de un sistem meditativ pe anumite materii de interes comun cum ar fi romana si matematica. Unele invatatoare mai ofera contra cost si masa in regim de catering (pizza, sandwich-uri si altele) care nu este servita din pacate in conditii de igiena minimal.