Discutii pe marginea textelor citite
Cititul cu voce tare
Rolurile si asumarea lor
Implicarea familiei
Scrisul
Literatura

“Astazi, resursele cele mai importante in rezolvarea temelor de liceu, sunt retelele de socializare si siturile cu referate de-a gata. Atras de anturaj si comoditate, copilului i se ia sansa de a expune pareri proprii, de a reusi sa-si dezvolte abilitatile.

Cititul şi mai ales vorbirea corecta sunt critice pentru succesul în şcoală şi în viaţă, în special in vremurile noastre cand economia e bazată pe cunoaştere. Aproape toţi elevii pot deveni cititori competenti, dar au nevoie de instruire de înaltă calitate la varsta potrivita.

Cercetarile arata ca daca un copil nu citeşte bine in clasa a treia, sunt sanse foarte mari sa nu fie capabil sa se exprime coerent nici la absolvirea liceului. Din pacate rezultatele de la bacalaureat din acest an sustin aceasta teorie.

FSAS se angajează să susţină toţi elevii să devină cititori sau scriitori talentati, fie ca e vorba despre recitatul unei poezii sau scrierea unei compuneri din idei proprii.

1.2.DISCUTII PE MARGINEA TEXTELOR CITITE
De ce este importanta vorbirea si scrierea corecta?

Suntem condusi de indivizi care nu stiu forma corecta de plural la cuvinte comune. Avem rezultate cel mult mediocre la testele nationale si bacalaureat. Cred ca raspunsul la aceasta intrebare este deja oferit.

Alfabetizarea include vorbire, ascultare, citire si scriere, oferind competenţele de comunicare esentiale elevilor pentru a reuşi, atât în şcoală cat si dincolo de ea. Noi nu oferim doar ajutor in rezolvarea temelor, ci prin programe complexe dar perfect adaptate curbei de interes a elevilor, ii pregatim pe acestia pentru situati noi, experimentand prin joaca. Elevii ce au cunostinte peste cele elementare, reusesc sa formeze competente superioare în vorbire, ascultare, scris şi alte activităţi.

Acest set de instrumente furnizează activităţi inovative şi bazate pe cercetare, care vor creşte motivaţia elevilor într-un limbaj pe bază si adaptat varstei lor. Cititul unei poveşti cu voce tare, discutarea cărţi preferate, rolurile alese, vor implica elevii în îmbogăţirea vocabularului si construirea unei personalitati bazate pe cunoastere.

Elemente cheie pentru planificarea cursului de literatura la FSAS:

Cercetările indică faptul că aceste activităţile ofera beneficii maxim atunci când personalul:

  • stabilesc texte potrivite pentru imbunatatirea aptitudinilor;
  • identifica standardele, evalueaza nevoile, şi definesc obiectivele;
  • include si se raporteaza mereu la activitati si situatii din lumea reala;
  • iau în considerare alegerea elevilor, clasa, vârsta, şi competenţele acestora;
  • evalueaza progresul elevilor;
  • asigura instruirea personalului în curs de desfăşurare.

Stabilesc texte potrivite pentru imbunatatirea aptitudinilor:

  • Crearea unui mediu atractiv cu reviste, cărţi cu poze, ficţiune şi non-fictiune, care vorbeşte de interesele elevilor şi de cultură. Sunt identificate cinci abilităţi timpurii de alfabetizare: conştientizarea formei corecte, fonetica, fluenta, vocabularul şi înţelegerea textului. Un echilibru intre ascultare, vorbire, citire şi scriere despre texte interesante vor oferi elevilor posibilităţi de a practica aceste abilităţi specifice.

Identificarea standardelor, evaluarea nevoilor, şi definirea obiectivelor:

  • Observarea nevoile studenţilor şi consultarea cu materiile studiate la scoala ne ajuta sa intelegem standardele de stat şi sa identificam obiectivele de învăţare adecvate.

Includerea si raportarea la activitati si situatii din lumea reala:

  • Exploram lumea de dincolo de sala de clasă cu activităţi de lectura si scris. Vorbim şi scriem despre experienţele copiilor din excursii sau proiecte in care au fost implicati.

Luam în considerare alegerea elevilor, clasa, vârsta, şi competenţele acestora:

  • Invatatorul va discuta constant cu elevii despre cărţile si materile lor preferate temele dificile di in general activitatile pentru care elevii dezvolta interes. Fiecare copil e unic, cu propriile valori si credinte mostenite din educatia prescolara si de la parinti. Cu siguranta, un grup de copii, moderat corespunzator de catre cadre specializate, poate sa ofere mediul de dezvoltare optim pentru transferul de cunostinte si corectarea greselilor. Practic, copii invata mereu unii de la altii.

Evaluarea progresului elevilor:

  • Stabilim obiective de învăţare, care să răspundă nevoilor elevilor. Utilizam reviste, ne folosim de proiectii, aranjam spectacole
  • Periodic se vor face evaluari ale stadiului de imbunatatire al performantei elevilor. Deoarece ne dorim ca organizatia noastra sa functioneze cat mai transparent cu putinta, oferim feedback-ul preluat de la copii, voua, parintilor sub forma unor e-mailuri saptamanale de informare. Cum nu suntem si nici nu pretindem a fi o institutie educationala, sa nu va surprinda faptul ca anumite activitati pot fi de-a dreptul ridicole pentru voi, dar adecvate copilului dumneavoastra. Pentru fiecare optionala disponibila, am adaugat pe site cate un model de lectie. Asta e doar pentru a va face o idee sumara asupra continutului si profesionalismului cu care lucram. In mailurile de informare, activitatile vor fi detaliate si bineinteles mult mai multe. Trebuie sa intelegeti ca legea copyright-ului in Romania este interpretabila si anevoiasa. Astfel suntem nevoiti sa ne aparam drpturile intelectuale.

Asiguram instruirea personalului:

  • Nimeni nu detine adevarul absolut. Nimeni nu poate spune cu certitudine ca metodele implementate de el ori organizatia din care face parte sunt cele mai bune. Noi spunem ca suntem aproape. Personalul FSAS se confrunta cu o gamă largă de comportamente si personalitati. De aceea trebuie sa fim atenti la modul in care acestia sunt adusi constant la zi cu mediul lor de activare. Oferim suport in vederea dezvoltarii noilor tehnici de educatie.

EXEMPLU TEMA
Dupa ce o poveste se citeste in grup cu voce tare, elevii sunt atrasi intr-o discutie despre ceea ce s-a citit, care sunt insemnatatile si care sunt legaturile care le pot face intre literatura, vietile lor si lumea din jurul lor.

Rudele (clasa II-III)

Durata: 30 minute

Obiective:

  • Cititul pentru mai multe scopuri (respectarea punctuatiei, imbunatatirea citirii, identificare cu personajele)
  • Recunoasterea fluentei in citire, citire expresiva
  • Crearea de legaturi intre personaje, viata elevilor si lumea din jurul lor.
  • Intelegerea, interpretarea si captarea in literatura prin discutii.
  • Ascultarea, sesiunea de intrebari si respectarea opinilor celorlalti copii

Materiale

  • Fragment din In vizita de Ioan Luca Caragiale (1 copie pentru fiecare elev)

Pregatire

  • Invatatorii si supraveghetorii revizuiesc tema din timp, notand punctele cheie si cuvintele de
    vocabular.
    Se schiteaza potentiale intrebari pentru discutie.

Mod de lucru

  • Citim titlul si observam ce informatii ne ofera. Deasemenea, daca exista coperta, putem sa gasim informatii importante acolo care invita spre predictie. Se citeste pe paragrafe In vizita cu voce tare, cu pauza pentru intrebari si pentru a nota cuvintele de vocabular. Dupa citire, se pun intrabari referitoare la text si apar primele comentari generatoare de disctutii.
  • Pot fi intrebari: Ati fost vreodata in vizita? Ati primit vreodata oaspeti? De unde au venit acestia si cum au calatorit? Unde au dormit? Ce activitati ati facut impreuna? Cum v-ati comportat? Ce parere aveti despre vizite? Prin modelarea intrebarilor, se ajuta elevii sa conecteze aspecte din povestire cu teme universale. Pentru a intretine discutia, invatatorul poate interveni cu idei ajutatoare ca de exemplu: Imi amintesc ca intr-o vara 2 verisori de-ai mei din Germania au venit in vizita la noi si au stat cateva zile…. sau Ma intreb de ce uni oameni nu merg in vizita mai des, sa-si viziteze rudele sau cunostinte aflate la distante mai mari…. In general, aceste modele de conversatie vor fi folosite pentru ca pot implica fiecare elev, fiecare avand un aport unic asupra discutiei.

Rezultate cautate:

  • Participarea tuturor elevilor din grup
  • Comentarii si raspunsuri care reflecta o intelegere a povestii
  • Elevii schimba roluri prin rotatie cu privire la vorbire si ascultare, respectand opinia celorlalti
  • Comentarii si raspunsuri care reflecta abilitatea elevului de a suprapune ideile intalnite in text cu intamplari si experiente traite.

CITITUL CU VOCE TARE

  • Scopul acestei activitati este acela de a atrage elevii catre citit pentru o citire fluenta, expresiva si respectand regulile de punctuatie. Deasemenea se construiesc si intaresc abilitati precum concentrarea pe text, imbogatirea vocabularului, recunoasterea cuvintelor si intelegerea lor.

Sa vedem cum functioneaza…

Ce este?

Cititul cu voce tare este o activitate de grup care modeleaza citirea fluenta. Ofera deschidere catre concepte noi si literatura. Stimuleaza abilitatile de ascultare, intelegere si gandire critica. In acelasi timp, modeleaza si intareste cunostintele generale ale elevului.

Ce facem noi?

La copii mai mici (clasa 0 I), aceasta activitate presupune un profesor care le citeste elevilor. Elevii mai mari insa, pot transforma aceasta activitate in distractie, asumandu-si roluri din textul citit. Oricare ar fi nivelul clasei, se aleg cărţile care sunt adecvate pentru elevi, pentru a accesa interesele elevilor. Înainte de a începe, se pun intrebari cu privire la copertă şi titlul cărţii. Ce ne dezvaluie coperta şi ce sugerează titlul? Discutiile dinaintea lectuii ajută la activarea cunoştinţele anterioare. În timpul cititului cu voce tare, textul se citeşte expresiv pentru a aduce povestea şi personajele la viaţă. La intervale definite de structura textului, se fac pauze pentru a pune întrebări şi a verifica implicarea elevilor. Dupa ce povestea se termină, se cere elevilor să împărtăşeasca opiniile lor. Ce le-au placut cel mai mult? De ce? Ce ia surprins si de ce? Se pot identifica cu personajele?

De ce functioneaza?

Cercetările indică faptul că citirea cu voce tare este activitatea cea mai importanta pentru succesul in citit. Acesta se bazează pe interesul elevilor pentru lectură, îi ajută să dezvolte o înţelegere a ceea ce citesc şi expune tuturor cititorilor cărti cunoscute. Citirea cu voce tare este o activitate ideala pentru a fi desfasurata in afterschool, deoarece aceasta poate fi efectuată într-un grup mare, un grup mai mic, sau chiar unu-la-unu.

Modalitati corecte de studiu:

Elevii pregatiti pentru lectură în limba maternă au învăţate deja intre 5.000 si 7.000 de cuvinte înainte de a începe instruirea lectură formale.
Conversaţiile de lungă durată, cu rol de instruire, între profesor şi elevi sunt un instrument puternic în sprijinirea înţelegerii unei lecturi, atunci cand învaţarea limbii romane este o provocare. Atunci când se desfăşoară aceasta activitate, se tine cont de expresia “ne gandim la ce citim”. Astfel se va consolida implicarea si angajamentul elevului şi in acelasi timp se contribuie la dezvoltarea înţelegeri asupra conceptelor mai complexe.

ROLURILE SI ASUMARE LOR

Scopul acestei activitati este de a implica si atrage elevii spre lectură, discutii pe baza ideilor expuse de o poezie, poveste, sau prin joaca. Prin studierea rolurilor, elevii construiesc o înţelegere a personajelor, le intelege motivarea şi mai apoi pot rezuma textele.

Sa vedem cum functioneaza…

Ce este?

Teatrul de copii, fabulele, schitele si nuvelele ofera elevilor o oportunitate de a acţiona şi de a explora personaje, aducând la viaţă literatură.

Ce facem noi?

Alegem un poem, nuvela, sau un joc potrivit penru toti elevii. Acestia participa activ cu ideile lor, fiind deja incurajati sa-si expuna propriile pareri in legatura cu temele propuse. Parerile despre poveste, intriga si personaje le oferim elevilor sa si le aleaga. Cerem elevilor să se gândească la rolul lor, sa discute despre ceea ce face personajul convingător, şi să se identifice cu personajul. Elevii nu sunt obligaţi sau incurajati să memoreze textele, cu excepţia cazului în care ei aleg asta.

De ce functioneaza?

ThinkingBIG oferă cadrul perfect pentru astfel de activitati. Dispunem de o sala dedicata acestor optionale, unde copilul nu este obligat sa stea la birou. Se aseaza de regula in semicerc, cu invatatorul la mijloc. Dupa o zi de cursuri la scoala, aceasta poate fi exact pauza de care au nevoie. Atmosfera este una deschisa, si mereu adaptata nevoilor, cerintelor si varstei.

Modalitati corecte de studiu.

Această practică este deosebit de eficient pentru elevi, deoarece are mai multe modalitati de învăţare (fizic, vizual, auditiv, etc), care s-au dovedit eficiente si pentru consolidarea învăţarii limbilor străine. Citirile repetate ale unui text şi practica pentru a construi linia de fluenţă şi expresivitate oferă oportunităţi esenţiale pentru interacţiune sociala. Activitati de tip pantomimă pot fi foarte eficiente pentru integrarea limbii şi a sensului. Selectarea textelor se va face dintr-o varietate de texte relevante din punct de vedere cultural şi se vor oferi explicaţii suplimentare specifice.

EXEMPLU TEMA

După citirea şi discutarea cartii pentru copii, elevi se despart in grupuri mici, isi alege rolurile, şi cum vor acţiona în piesa.

Cei 3 purcelusi!

Durata: 60 minute sau două sesiuni de 30 de minute

Obiectivele de învăţare:

  • Recunoasterea fluentei in citire, citire expresiva
  • Angajarea cu literatura de specialitate, prin jocuri de rol si dramatizari
  • Inţelegerea un personaj din literatura de specialitate colaborare în grupuri mici
  • Prezentarea unei joc, bazat pe o poveste din literatura de specialitate

Materiale necesare:

  • Povestea “Cei 3 purcelusi”
  • Se poate alege purtarea unor marionete din hartie pe deget pentru autenticitatea personajului.

Pregătire:

  • Invatatorii si supraveghetorii revizuiesc tema din timp, notand punctele cheie si cuvintele de vocabular.
  • Se schiteaza potentiale intrebari pentru discutie.

Ce trebuie facut:

  • Întrebaţi elevii dacă ştiu povestea celor trei purceluşi.
  • Invitaţi mai multi voluntari sa spuna fiecare parte a poveştii.
  • Citiţi povestea cu voce tare, oprindu-va pentru a pune întrebări.
  • După ce se citeste cu voce tare, se pun întrebări elevilor, cum ar fi: Cum este această versiune a celor trei purceluşi diferita de alte versiuni pe care le-aţi auzit până acum? Cum se aseamana
  • Schimbarea aceasta te face sa-ti schimbi parerea despre lup? De ce? Oare e adevarata povesta?
  • De unde ştii?

Rezultate cautate:

  • Participarea tuturor elevilor din grup
  • Aplicarea unei game largi de strategii pentru a intelege, interpreta, şi aprecia textele
  • Utilizarea vorbitului, scrisului şi limbajului corpului pentru a comunica
  • Comentarii si raspunsuri care reflecta abilitatea elevului de a suprapune ideile intalnite in text cu intamplari si experiente traite.

IMPLICAREA FAMILIEI

Scopul acestei actiuni este de a implica parintii si rudele apropiate ale acestora in activitatile desfasurate la ThinKingBIG AfterSchool. Vor exista proiecte cu desfasurare pe 4 pana la 8 module, dupa care se monteaza un spectacol pentru parinti. Deasemenea aceste spectacole vor fi filmate si apoi upload-ate pe siteul nostru, vizibile dupa logare, pentru parintii care nu reusesc sa ajunga la spectacol.

Ce este?

Evenimentele ce implica familiile sunt momente speciale, programate atunci cand parintii si apropiatii copiilor sunt invitaţi să viziteze şi să participe la activităţile noastre. Evenimentele pot include ateliere de lucru pe probleme de actualitate precum natura sau teme parentale; prezentările elevilor, activităţi muzicale sau piese de teatru, expoziţii de lucru ale elevilor.

Ce facem noi?

În scopul de a planifica evenimente de succes, gasim oportun sa invitam un grup de părinţi pentru a participa la toate etapele procesului de planificare, de la schimbul de idei pana la punerea în aplicare. Ori de câte ori este posibil, oferim produse alimentare şi de îngrijire a copilului la aceste evenimente. Este un gest primitor, şi la nivel practic, face posibil ca mai mulţi părinţi să participe. Amenajrea catorva astfel de evenimente pe an este un motiv pentru a încuraja implicarea familiei şi familiarizarea acestora cu programul nostru.

De ce functioneaza?

La evenimentele de familie, elevii pot exersa abilităţi lingvistice şi de scriere atunci când vorbesc despre sau arata ceea ce au învăţat. Părinţii au posibilitatea de a dezvolta propriile aptitudini pentru a sprijini procesul de învăţare a copiilor lor. Aceste evenimente deschid oportunitati pentru discutii despre stadiul si evolutia elevului, intre personalul ThinKingBIG si parinti

Părinţii sunt rugaţi să povesteasca copilului o intamplare din copilaria lor, ori un basm popular, legenda a locului, etc. Elevii scriu apoi povestea adăugând ilustraţii.

Conectarea familiilor prin povesti populare.

Durata: Variaza

Obiective:

  • Promovare eco-culturale de conştientizare şi apreciere în rândul elevilor, familiilor, şi personalului;
  • Consolidarea conexiunilor între casa copilului şi programul de afterschool;
  • Creşterea angajamentului elev / familie
  • Familiarizarea elevilor cu elementele de gen poveste basm / folk

Materiale necesare:

  • Basme şi poveşti populare din diferite culturi;
  • “cărţi” din foi de hârtie capsate;
  • Invitatii pentru parinti (scris de elev sau e-mail invatator);
  • Creioane, markere, hârtie;

Pregătire:

  • Familiarizarea elevilor cu genul acesta de poveste şi compararea poveştilor cu toti copii.
  • Identificarea elementele-cheie de basm, structura, temă şi convenţii literare, cum ar fi ritmul şi repetiţia.

Rezultate Căutate:

  • Diverse culturi sunt reprezentate în prezentari elev-parinte
  • O mai bună comunicare şi relaţii între familii şi personalul programului
  • Majoritatea părinţilor şi elevilor vor participa la proiect
  • Elevii pot demonstra înţelegerea elementelor cheie ale basmelor prin foile de lucru, prezentari, şi comentarii

SCRISUL

Scopul scrisului este de a ajuta elevii sa se identifice cu scriitori celebri, prin patrunderea in interesele si viata acestora, in vederea dorintei de perfectionare a gandirii critice si a modului cel mai coerent de expunere a unei idei.

Sa vedem cum functioneaza…

Ce este?

Activitatile de scris pot include învăţarea şi practicarea unui vocabular nou, scrisul de jurnale sau dezvoltare de poveşti. Cele mai bune activităţi de scriere merg mână în mână cu activităţile de lectură, deoarece această abordare ajută să se dezvolte în continuare competenţele lingvistice.

Ce facem noi?

Există o varietate de modalitati de a incuraja entuziasmul copiilor pentru scris şi comunicare. Atelierele de scriere sunt o optiune buna pentru afterschool. Atunci când se lucrează cu elevi din clasa I si II, ii invitam sa-ti spuna o poveste despre un subiect de interes. Notam fiecare poveste şi le-o citim inapoi. Pentru început, vom cere elevilor să aleagă cuvinte sau caractere din povestile pe care le citesc. Chiar dacă acestia nu sunt siguri de ortografia corectă, încurajam elevii să explice în cuvinte cunoscute, să încerce să le scrie şi sa ilustreze semnificaţia lor.
Pentru un grup mare de elevi sau pentru copii cu diferite niveluri de aptitudini, scrisorile si interviurile pot fi solutii optime. Dupa ce textul e scris, un alt copil il va citi cu voce tare in fata tuturor. Se vor tine expozitii cu lucrarile copiilor, acestea vor fi trimise deasemenea si parintilor.

De ce functioneaza?

ThinkingBIG AfterSchool oferă o oportunitate perfecta pentru elevii de diferite niveluri şi abilităţi, de a scrie informal. Implicarea şi activităţile practice regulate, au tendinţa de a creste dorinta elevilor de a scrie. Scrierea joacă un rol important in procesul de invatare. Prin scris, elevii formeaza si dezvolta idei, adauga sens din propria lor experienţă, şi prezinta relevanta. Crearea şi apoi citirea cu voce tare a textului scris, oferă o oportunitate pentru elevi de a ne spune poveştile lor, se vad ca autori şi încep să înţeleagă calităţile unei scrieri bune.

EXEMPLU TEMA
Dupa ce s-a citit o poveste si se revizuiesc elementele dintr-o carte, elevii au deja idee cum sa creeze o carte copertata fie ea poveste sau doar ilustraţii.

Prima mea carte

Durata: 60 minute (sau mai multe sesiuni)

Obiectivele de învăţare

  • Înţelegerea procesului de scriere şi ilustrare a unei carti
  • Dezvoltarea unei idei pentru o carte
  • Crearea, scrierea, şi ilustrarea unei carti bazată pe ideile elevilor

Materiale necesare

  • hartie de chart
  • hârtie albă pentru a face cărţi, hârtie colorată pentru ilustratii
  • Creioane colorate, markere, stampile desene

Pregătire

  • Selectaţi o carte bazată pe interesele elevilor.
  • Revizuirea povestea şi nota autorului si ilustratorului, precum şi orice vocabular nou.
  • Folosiţi hârtie pentru a defini elementele din carte (copertile, povestea, imaginile) şi impartiti roluri (editor, autor, ilustrator).

Ce trebuie facut

  • Începeţi prin revizuirea titlului şi a copertii, invitând elevii sa defineasca aceste elemente in functie de continut si incadrare.
  • Citiţi cu voce tare cartea, oprindu-va pentru întrebări.
  • Puneţi întrebări cum ar fi: Ce fac scriitori? Cum crezi că se obţin idei pentru povesti? Ce crezi ca este pe primul loc – povestea sau imaginile? Iti place sa scrii?
  • Explicaţi elevilor că acestea vor fi cartile lor.
  • Cereţi elevilor să aleagă o culoare pentru coperta. Apoi, îi ajutati să facă “cărţile”, luând o singură coală de hârtie colorată şi mai multe foi de hârtie albă, pliate în jumătate, şi apoi capsate
  • Cereţi elevilor să aleagă o idee pentru cartea lor. Acesta poate fi legat de cartea citita cu voce tare, sau pur şi simplu ceva ce este important sau interesant pentru ei urmeaza ca elevii sa scrie si sa ilustreze cartea lor. Fiecare elev poate scrie un titlu pe coperta şi ar trebui să includă numele membrilor echipei ca autori.