Matematica
Centrul de matematica
Jocuri matematice
In cautarea matematici

Argument

De la simpla adunare si scadere (aritmetica) la algebra si geometrie, matematica este importanta pentru orice elev atat la scoala cat si inafara ei. Afterschool-ul este locul ideal de joaca cu numerele pentru a imbunatati aceste aptitudini

Introducerea matematicii in Afterschool

Cum poate un program tip Afterschool sa dea viata matematicii?

Simplu. Pentru a intelege cat mai bine fiecare concept, luam ca exemplu aria gastronomica, unde pentru a face un produs finit de cea mai inalta calitate, trebuie sa stim sa punem cantitatile exacte de ingrediente; un alt exemplu simplu din viata de zi cu zi, unde folosim matematica fara sa ne dam seama este anticiparea, unde valorificam simturile de probabilitate.

Lectiile au la baza principii si cercetari, care vor face matematica distractiva. Metodele folosite se bazeaza pe valorificarea gandirii elevului, prin activitati si tehnici menite sa-i starneasca curiozitatea si sa-l ajuta sa gaseasca metode amuzante de rezolvare a problemelor. Trei puncte de baza in matematica sunt:

1) Incurajarea elevului in rezolvarea problemei

Ce intelegem noi prin asta?

Elevul trebuie sustinut, incurajat sa-si foloseasca toate informatiile primite la scoala in gasirea rezolvarii. El trebuie sa invete sa puna intrebari, sa discute problema in grup, sa vada partea distractiva a problemei.

2) Discutii cu elevul, pentru a-l ajuta sa inteleaga ce se cere in problema

Discutiile il vor ajuta pe elev sa-si faca o ordine in gandire, sa analizeze si sa interpreteze rezultate, sa faca legaturi cu lucruri pe care le stie, sa isi clarifice zonele unde are probleme, unde nu intelege si are nevoie de mai multe explicatii. Noi ii incurajam sa isi expuna ideile, sa gasesca solutii sau sa intrebe acolo unde au probleme.

Incurajand aceasta comunicare, invatatorul va putea monitoriza pe fiecare elev in parte si va putea sa dea un feedback constructiv.

3) Incurajarea lucrului in echipa

Se va lucra in grupuri mici de 4-6 persoane, asa vor fi incurajati mai mult sa colaboreze si sa isi confrunte solutiile.

Rolul invatatorului este sa faciliteze cat mai mult invatatul, sa intrebe, respectiv sa raspunda la intrebari si sa arate elevului ca o problema de matematica poate fi abordata din mai multe unghiuri.

Cand elevii pot lucra in grupuri, unde pot sa isi expuna parerile in gasirea solutiilor, acestia devin motivati sa invete matematica.

Aritmetica

Parte a matematicii care se ocupă cu proprietățile elementare ale numerelor raționale.

Include adunarea, scaderea, inmultirea si impartirea numerelor intregi, cu decimale si fractii.
Compararea numerelor, care este mai mare sau mai mic.

Algebra

Parte a matematicii care studiază legile operațiilor de adunare, scădere etc., independent de valorile numerice care intervin în aceste operații, numerele fiind înlocuite cu litere.

Geometrie

Ramură a matematicii care studiază formele și proprietățile corpurilor, precum și raporturile lor spațiale.

Comunicare

Se refera la folosirea corecta a expresiilor matematice in limbajul zilnic, in expunerea ideilor catre alte persoane; comunicarea inseamna consolidarea cunostiintelor si a gandirii proprii.

Rezolvarea problemelor

Este piesa de baza in matematica. Implica crearea si folosirea de strategii in rezolvarea problemelor.

Centrele de matematica

Sa vedem cum functioneaza….

Centrele de matematica reprezinta mici grupuri de elevi in care acestia pot rezolva puzzle, jocuri de inteligenta. In aceste centre elevii pot lucra in ritmul lor individual, fie in perechi.

Ce facem noi?

Centrele de matematica functioneaza cel mai bine atunci când elevii pot alege ceea ce vor sa faca, cand se pot apropia de o problema din unghiuri diferite si pot alege daca vor lucra singuri sau in echipa. Invatatorul raspunde la intrebarile elevilor, indrumandu-i catre solutie si ii va încuraja pentru a intelege foarte bine conceptele matematice.

De ce functioneaza?

Cercetările sugerează faptul că centrele de matematica încurajeaza independenţa elevilor şi creşte entuziasmul pentru învăţare; ofera elevilor oportunităţi de a face alegeri, de a lucra împreună, şi de a vorbi despre matematica. Atunci când elevii lucrează în grupuri mici, apar diferite abordari pentru rezolvarea problemelor, apar întrebari noi, işi asuma riscuri, isi explica unul altuia lucruri. În acest fel, centrele aduc matematica la viata prin activităţi distractive.

EXEMPLU TEMA

Masurarea mainilor si picioarelor (clasa II-IV)

Jocuri Matematice

Scopul jocurilor de matematica este de a implica elevii în rezolvarea problemelor si acumularea de experienţe noi folosindu-se de cunoştinţele şi competenţele existente pentru creşterea dorinţei lor de a învăţa prin activităţi distractive.

Sa vedem cum functioneaza…

Ce este?

Jocurile de matematica sunt activităţi distractive care dezvolta strategii orientate spre matematică. Ele pot fi competitive, in grup, cu toata clasa, sau solitare. Aceste jocuri pot oferi jocuri structurate, în care studenţii sunt foarte motivaţi să se angajeze în gândirea matematică.

Ce facem noi?

Selectam jocuri de matematica care vizează strategiile speciale, şi sunt agreate de elevi. Permitem elevilor să lucreze împreună în grupuri mici sau ca un grup mai mare. Pentru a facilita învăţarea în timpul jocurilor punem intrebari generale cu privire la subiect.

De ce funcţionează?

În plus faţă de motivaţia naturala a copiilor de a se juca, jocurile de matematica ofera mai multe alte avantaje de instruire, inclusiv oportunităţi pentru alegerea raspunsurilor corecte, concentraţie mare şi instruire informală. Alegerea promovează implicarea si în acelaşi timp creste intelegerea si aplicarea de concepte fluente. Deasemenea, jocurile încurajeaza interacţiunea socială şi dau feedback-ul imediat.

In cautarea matematicii

Hai sa descoperim matematica!!!

Tema principala este de a atrage elevul prin metode distractive; de a-l ajuta sa isi dezvolte gandirea si de a-l atrage cu jocuri noi pentru ca in final, elevul sa inteleaga MATEMATICA.

Sa vedem cum functioneaza….

Ce este?

“Sa descoperim matematica” implica metode care vor incerca sa aduca la viata matematica. De la a face mancare pana la a rezolva exercitii, aceasta activitate ajuta elevii sa descopere lucruri noi in fiecare zi, sa-si dezvolte modul de a gandi si sa vada cu alti ochi invatatul.

Ce facem noi?

Sistemul nostru de invatamant este in concordanta cu programa scolara. De aceea cautam sa gasim exercitii, care sa faca referire la lucruri cu care ne intalnim zi de zi. Vom lua in considerare activitati, care sa atraga elevul si in care putem incorpora notiuni de baza din matematica.

De ce functioneaza?

Cercetările sugerează că cele mai bune activităţi sunt bazate pe interesele studenţilor, includerea activitatii fizice; interacţiunea socială; metode de învăţare semnificative pentru elevii, care au probleme cu matematica. Oferindu-le elevilor oportunitati de a invata despre matematica inafara sălii de clasă, vom putea ajuta elevul sa inteleaga conceptele matematice si sa trezim in el dorinta de a invata mai mult.

Exemplu tema:

Crearea celui mai mare numar din 10 cifre, fara ca acestea sa se repete.

Cel mai mare numar de 10 cifre (clasa III-IV)

Durata: 30 minute – 45 minute

Obiective:

  •  Compararea numerelor intregi
  •  Intelegerea aparitiei unui numar o singura data in sirul de 10
  •  Lucru in echipa
  • Materiale
  •  20 cuburi cu numere pe ele
  • Pregatire
  •  Pentru fiecare echipa se va lipi pe podea 10 benzi despartite prin virgule. EX: _, _ _ _,_ _ _, _ _ _

Mod de lucru

  • Pentru inceput vom repeta scopul jocului, sa vedem daca toti elevii au inteles. Verificati daca elevii stiu de la inceput prima si ultima cifra a sirului de 10, avand in vedere ca vorbim despre cel mai mare numar format din 10 cifre. Elevii nu au voie sa mute cifrele intre ele, o data ce le-au pus pe podea.
  •  Incurajati elevii sa vina cu obstacole in realizarea numarului pentru echipa adversa. Faceti cat mai distractiv jocul.

Rezultate cautate:

  •  Participarea tuturor elevilor din grup
  •  Un joc corect din partea celor doua echipe
  •  Lucrul in grup pentru a rezolva problema
  •  Raspunsuri, care sa reflecte ca toti au inteles cum numerele intregi de la 0-9 pot fi aranjate pentru a da cel mai mare numar de 10 cifre.